Vi behöver ställa frågor ibland
För oss är det viktigt att du som kund känner dig trygg med oss som affärspartner. Lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism ställer krav på alla aktörer som utför stora transaktioner med sina kunder att ha god kundkännedom. Detta omfattar bland annat affärsrelationens natur, transaktionernas syfte samt hur ofta kunden kommer att handla från oss. Därför identifieras samtliga kunder med hjälp av Bank-ID, och i vissa fall kan vi behöva ställa ytterligare frågor innan en affärsrelation kan inledas. Genom att ha en god kundkännedom underlättas affärsrelationen och vi kan därmed anpassa våra tjänster på ett legitimt sätt.
Att vi ställer frågor innebär inte att vi misstänker att någon gör något oärligt. Vi hanterar svaren och insamlade uppgifter inom ramen för verksamhetens sekretess och GDPR.
I vissa situationer kan vi behöva be kunder att besvara kompletterande frågor och inkomma med underlag som styrker transaktionens syfte och finansiering. Detta kan till exempel gälla:
- Om en kund handlar för över 150 000 kr.
- Om en transaktion är av ovanligt stor omfattning.
- Om en transaktion avviker från kundens normala beteende.
I dessa fall kan vi begära dokumentation, exempelvis:
- Lönespecifikationer
- Kontoutdrag
- Skattedeklarationer
- Avtal eller andra handlingar som styrker transaktionens syfte.
Vill ni veta mer om hur vi behandlar era personliga uppgifter och ta tillvara era rättigheter, kontakta oss på info@noblex.se eller läs vår integritetsinformation på www.noblex.se/noblex-ab-integritetsinformation/.
För mer information om penningtvätt och finansiering av terrorism, besök gärna Finansinspektionens hemsida på www.fi.se eller mejla oss på info@noblex.se så besvarar vi era frågor